Pandemia, lockdown
Książka R. Stockiego jest pasjonującą analizą współczesności, którą trudno jednoznacznie zaklasyfikować do jednego, precyzyjnie określonego typu literatury. Jeśli konieczne by było określenie jej charakteru, to chyba najbliższa jest do kręgu nowoczesnej literatury poradnikowej, ale określenie to trzeba przyjąć z wieloma zastrzeżeniami, choćby takim, że jest ona o wiele bardziej ambitna od typowych poradników i jako szeroko zakrojona analiza współczesności wymaga głębszego intelektualnego zaangażowania.
Drugim wyróżniającym ją aspektem jest silny nacisk położony na wytworzenie koncepcji nowoczesności uwzględniającej chrześcijańską wizję człowieka z jednej strony, łącząc ją zkrytycznym namysłem nad nauką i kulturą z drugiej strony. Książka nie jest więc ani pracą stricte naukową, ani popularnonaukową, choć zawiera w sobie elementy oryginalnej refleksji filozoficznejo charakterze mądrościowym i przybliża w sposób popularny wiele aspektów nowoczesnej nauki. Książka jest cenną pozycją, która zmusza Czytelnika do refleksji nad stanem otaczającej nas rzeczywistości i nad odgrywanymi przez nas rolami.
Stocki podejmuje konsekwentną analizę współczesności próbując odpowiedzieć na pytania,dlaczego mimo bezprecedensowego postępu naukowego tak wiele ludzkich problemów dalekich jest od rozwiązania. Dlaczego świat, który jest zdominowany przez postęp naukowo- technicznywydaje się wciąż nieprzyjaznym i groźnym otoczeniem dla człowieka? Stocki podaje jednak nie tylko śmiałe, szerokie analizy, ale próbuje udzielać też odpowiedzi na diagnozowane bolączki dając nadzieję współczesnemu człowiekowi.
Stocki doskonale radzi sobie z budowaniem holistycznego obrazu, nie przytłaczając Czytelnika gąszczem koncepcji i odniesień.
Język książki jest klarowny i bardzo przystępny. Operowanie metodą od szczegółu do ogółu pozwala Autorowi naświetlać wiele trudnych kwestii w bardzo przystępny sposób. Stąd pomimo odnoszenia się do szerokiej, niekiedy specjalistycznej wiedzy, Czytelnik nie czuje się zagubiony. Narracja jest porywająca i jest zdecydowanie silną stroną książki. Z pewnością wiele tez autora można skrytykować, ale zasadniczo są one rzetelnie uzasadnione i pobudzają do dalszej refleksji. Wzbudzenie ewentualnej dyskusji jest celem autora, zatem z tego punktu widzenia nie traktuję kontrowersyjnego charaktery niektórych kwestii jako wady, a raczej jako konsekwencję przyjętej koncepcji książki. Książka często przybiera osobisty ton - wydaje się, że może to być przydatnym skróceniem dystansu do autora, wzmacniającym zaangażowanie w lekturę książki.
Trzeba się liczyć z tym, że dla niektórych osób książka jawić się będzie jako kontrowersyjna. Trzeba jednak podkreślić, że kontrowersyjny charakter jest poniekąd zamierzony przez autora i może być atutem książki jeśli chodzi o jej promocję. Wszak nie jest to opracowanie o charakterze naukowym i nie pretenduje do charakteru rozprawy akademickiej.
Ogólny wydźwięk książki wpisuje się w przygotowania na skutki IV rewolucji przemysłowej - pod tym względem jest interesująca, oryginalna praca ukazująca możliwość wykorzystania chrześcijaństwa jako fundamentu do budowy kultury na miarę wyzwań i potrzeb XXI wieku. Zasadniczo przy tym autor unika fideizmu i stara się budować koncepcję pasującą do tradycyjnego zadania harmonizacji sfery wiary i nauki (lub szerzej: kultury).
Z uwagi na jej charakter wydaje się, że książka powinna budzić duże zainteresowanie, tym bardziej, że podejmuje się śmiałej próby stawienia czoła wyzwaniom współczesności z perspektywy katolickiej. Odważne zmierzenie się z wieloma mitami współczesnej kultury nadaje tej książce waloru filozoficznego, gdyż rozbudza ona krytyczne myślenie i zmusza do rewizji dominującej wizji świata, uwrażliwia również na wiele kwestii, które choć ważne nie są obecnie przedmiotem szerszej dyskusji. Naukowe kompetencje Autora, bogate doświadczenie życiowe jak i zawodowe wykorzystane przy tworzeniu tej książki stanowią o jej wyjątkowości i są wielkim atutem tej pozycji.
Prof. UPJPII dr hab. Paweł Polak, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II