Pomoc prawna
Z uwagi na podniesioną przeze mnie argumentację oświadczam, iż działając na podstawie art. 2093 § 1 i 2 kodeksu pracy, do momentu przedstawienia przez Państwa odpowiedzi na postawione przeze mnie pytania wraz z kopią dokumentacji z przeprowadzenia stosownych badań wskazujących na zachowanie norm stężeń zgodnie z treścią Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2018 poz. 1286), poz. 199, odmawiam zakładania maski, maseczki czy przyłbicy.
miejscowość..............., dnia…………… 2021 roku
Imię i nazwisko
ul. ..............................
....-........ ....................
Do
(pracodawca) ...................
ul. .....................................
..........................................
Zapytanie do pracodawcy
wraz
z odmową noszenia maseczki w trakcie świadczenia pracy
Działając w imieniu własnym oraz jako pracownik świadczący na Państwa rzecz pracę, z uwagi na zaistniałą sytuację epidemiologiczną oraz podjęte w naszym zakładzie pracy działania ochronne, zwracam się z następującymi pytaniami:
- Czy od momentu nałożenia obowiązku zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego ust i nosa:
- przeprowadzono badania stężeń ditlenku węgla szkodliwego dla zdrowia w powietrzu wdychanym przez osobę wykonującą nałożony obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego ust i nosa?
- Czy wartości stężeń przeprowadzonych badań o których mowa w pkt 1:
¨ uwzględniały różne sytuacje aktywności zawodowej
i pozazawodowej, czas przebywania w środowisku szkodliwym (wysokie stężenie ditlenku węgla), stan zdrowia, wiek, płeć?
¨ nie przekroczyły dopuszczalnych stężeń szkodliwych dla zdrowia człowieka?
¨ są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2018 poz. 1286)?
- Proszę o podanie wyników przeprowadzonych badań, o których mowa w pkt 1, a jeżeli nie zostały przeprowadzone, to z jakiego powodu lub jaka instytucja jest odpowiedzialna za taki stan rzeczy?
- Czy w związku z powyższym planowane są badania wskazane w pkt 1?
- Czy planowane są badania mające na celu określenie skuteczności wprowadzonych nakazów opisanych w pkt 1 pod kątem ich skuteczności w celu zapobiegania szerzeniu się Covid-19?
- Czy wykonywana przeze mnie praca na moim stanowisku wymaga zgodnie z przepisami prawa pracy stosowania środków ochrony osobistej w postaci maski ?
- W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie zawarte w punkcie 5, proszę o wskazanie stosownej podstawy prawnej ?
Należy wskazać, iż zgodnie z treścią art. 207 kodeksu pracy, dalej "kp", do podstawowych obowiązków pracodawcy należy, cyt.:
§ 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 § 2.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) (…);
3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;
4) (…)
5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;
(…)
§ 3. Pracodawca oraz osoba kierująca pracownikami są obowiązani znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy".
Natomiast do podstawowych obowiązków Pracodawcy w myśl art. 2071 kp [Obowiązek informowania o zagrożeniach] należą, cyt.:
"§ 1. Pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o:
1) zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników;
2) działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1."
Z uwagi na powyżej przytoczone przepisy należy wskazać, iż osobiście nie spotkałam/łem się z jakimikolwiek danymi, czy też informacjami o badaniach, które wskazywałyby na faktyczne pozytywne przeciwdziałanie, czy też zapobieganie rozprzestrzenianiu się epidemii w wyniku stosowania masek, maseczek, przyłbic czy kasków ochronnych. Natomiast powszechnie dostępne są badania przeciwne, które nie tylko wskazują na całkowity brak zasadności zasłaniania ust i nosa jako środka profilaktycznego ale również wskazują na szkodliwość stosowania tego typu środków, obarczonych poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi z ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu włącznie.
Powszechną wiedzą jest, iż Dwutlenek węgla (ditlenek węgla) występuje w organizmie człowieka i jest w nim wytwarzany, odgrywa ważną rolę w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, jego zbyt małe, jak i zbyt duże stężenie jest szkodliwe dla organizmu. W większych stężeniach w powietrzu dwutlenek węgla uniemożliwia usuwanie dwutlenku węgla z organizmu, przez co jest szkodliwy dla zdrowia, a nawet zabójczy, a jego działanie powoduje powstawanie hiperkapni, a co za tym idzie kwasicy oddechowej i w następstwie obrzęku mózgu.
Dwutlenek węgla zawarty w powietrzu w stężeniu do około 500 ppm nie szkodliwy dla ludzi, w wyższym stężeniu wywołuje duszności, wywołane utrudnionym wydaleniem dwutlenku węgla powstającego w organizmie. Stężenie powyżej 1000 ppm skutkuje znacznym upośledzeniem zdolności intelektualnych, z kolei stężenie 2500 ppm niemal całkowicie pozbawia człowieka wyższych zdolności umysłowych, a także znaczenie zmniejsza zdolności fizyczne, również w prostych czynnościach[29].
Dla zdrowego człowieka działanie toksyczne występuje przy stężeniach powyżej 5%, powodujące rozwój hiperkapnii i kwasicy oddechowej. Ciężka kwasica nasila działanie przywspółczulnej aktywności nerwowej, co powoduje osłabienie oddychania i krążenia. Stężenia ponad 10% dwutlenku węgla mogą powodować drgawki, śpiączkę i śmierć. CO
2 w stężeniu przekraczającym 30% działa szybko, prowadząc do utraty przytomności w ciągu kilku sekund.
Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż zgodnie z treścią art. 220 § 1, 2 i3 Kodeksu karnego, cyt.:
§ 1. Kto, będąc odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy, nie dopełnia wynikającego stąd obowiązku i przez to naraża pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 3. Nie podlega karze sprawca, który dobrowolnie uchylił grożące niebezpieczeństwo".
Mając powyższe na względzie, skierowane przez mnie do Państwa pytania mają fundamentalne znaczenie dla zdrowia i życia pracowników naszego zakładu pracy, jak również jako potencjalna podstawa Państwa odpowiedzialności na gruncie kodeksu karnego.
Z uwagi na podniesioną przeze mnie argumentację oświadczam, iż działając na podstawie art. 2093 § 1 i 2 kodeksu pracy, do momentu przedstawienia przez Państwa odpowiedzi na postawione przeze mnie pytania wraz z kopią dokumentacji z przeprowadzenia stosownych badań wskazujących na zachowanie norm stężeń zgodnie z treścią Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2018 poz. 1286), poz. 199, odmawiam zakładania maski, maseczki czy przyłbicy.
Z wyrazami szacunku,
…………………………….
Imię i nazwisko.
Usunąć przed wysyłką, PONIŻSZE jest TYLKO do Państwa wiadomości!
Art. 2093 [Działania bez porozumienia z pracodawcą]
§ 1. Pracodawca jest obowiązany umożliwić pracownikom, w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla ich zdrowia lub życia albo dla zdrowia lub życia innych osób, podjęcie działań w celu uniknięcia niebezpieczeństwa - nawet bez porozumienia z przełożonym - na miarę ich wiedzy i dostępnych środków technicznych.
§ 2. Pracownicy, którzy podjęli działania, o których mowa w § 1, nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych konsekwencji tych działań, pod warunkiem że nie zaniedbali swoich obowiązków.
Wskazówki dla pracownika (należy je usunąć z treści pisma);
1) W prawym górnym rogu należy oznaczyć miejsce i datę sporządzenia pisma.
2) Pismo należy złożyć w jednym podpisanym egzemplarzu. Na drugim egzemplarzu pracodawca (lub osoba przez pracodawcę upoważniona) powinien potwierdzić przyjęcie pisma wraz z oznaczeniem daty.
* na czerwono zaznaczony jest tekst, który należy uzupelnić lub usunąć