Nie szczepimy się przeciw COVID-19

Lekarze dla zdrowia

##--plugin|marquee--##

NASZĄ MISJĄ JEST

kontakt ulotki grafiki facebook twitter telegram rummble

Pomoc psychologiczna

UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ Z GRAFIKĄ: Facebook Twitter Telegram Instagram
Zmęczenie pandemiczne to nie choroba, to szansa na rozwój

Nawet jeśli nigdy nie słyszałeś wyrażenia "zmęczenie pandemiczne", prawdopodobnie wiesz dokładnie, co ono oznacza. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła ogólnoświatową pandemię 11 marca 2020 r. i pomimo wczesnych zapewnień, że będzie pod kontrolą w ciągu kilku tygodni, 18 miesięcy później nadal żyjemy w niepewnych czasach. Ludzie młodzi i starsi na całym świecie jednocześnie walczą o utrzymanie równowagi, będąc bombardowani mieszanymi wiadomościami napędzanymi strachem i chaosem.

Pod koniec 2020 r. WHO wydała apel wzywający ludzi przed zmęczeniem pandemicznym, który określiła jako "brak motywacji do przestrzegania zalecanych zachowań chroniących przed Covid-19". Światowa Rada Zdrowia (WCH) nie zgadza się z tą definicją, która zakłada założenie niedoboru na jednostkę, a nie na sam system.

Zajmijmy się błędną definicją zmęczenia pandemicznego według WHO i co możemy z tym zrobić. W rzeczywistości zmęczenie pandemiczne to znacznie więcej niż zmęczenie noszeniem maski, fizycznym oddaleniem od rodziny i przyjaciół, przestrzeganiem rygorystycznych rytuałów odkażania i mycia rąk oraz innymi bezprecedensowymi i czasami mylącymi wytycznymi dotyczącymi zdrowia publicznego. To zupełnie naturalne, że jest się zmęczonym tym, co się dzieje.

Zmęczenie pandemiczne nie jest chorobą. To sposób organizmu na rozpoznanie, że coś jest nie tak i wynikający z tego wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Zmęczenie pandemiczne to naturalna odpowiedź na nienaturalną sytuację dotykającą ludzi na całym świecie. Rozumiejąc, czym jest zmęczenie pandemiczne i rozumiejąc, że nie jesteś sam w jego doświadczaniu, możesz zyskać siłę, by rosnąć i prosperować.

Jakie są oznaki zmęczenia pandemicznego?

Doświadczanie objawów zmęczenia pandemicznego nie oznacza, że ​​jesteś chory, zawodzisz lub jesteś winny.

Nasze ciała reagują na szybko zmieniające się środowisko i nienaturalne sytuacje.

Zmęczenie pandemiczne (nazywane również zmęczeniem Covid-19) można porównać do formy wypalenia, stanu emocjonalnego, fizycznego i psychicznego wyczerpania spowodowanego nadmiernym i długotrwałym stresem.

Objawy obejmują lęk, obniżony nastrój, drażliwość, strach, apatię, zmęczenie, przyrost masy ciała, utratę wagi, zwiększone spożycie alkoholu, zbyt dużo lub zbyt mało snu, niespokojny sen, złość, negatywne uczucia, frustrację lub ich kombinację.

W kontekście wszystkiego, co straciliśmy podczas pandemii, powinniśmy dodać do listy żal. Musimy również uznać niedawny i dramatyczny wzrost liczby samobójstw. Oprócz konsekwencji psychicznych i emocjonalnych, skutki fizyczne mogą obejmować między innymi problemy trawienne, wypadanie włosów, bóle głowy i podwyższone ciśnienie krwi.

Połączenie tych objawów wskazuje na potrzebę zwiększenia świadomości zmęczenia pandemicznego i sposobów przeciwdziałania jego skutkom w celu poprawy naszego zdrowia psychicznego i emocjonalnego.

Kto może doświadczyć zmęczenia pandemicznego?

Nie ma znaczenia, czy miałeś Covid-19, czy nie, czy miałeś szczepienie, czy nie, ani jakie są twoje poglądy, jeśli chodzi o mandaty i paszporty dotyczące szczepień przeciwko Covid-19.

Zmęczenie pandemiczne to jedna rzecz, którą wszyscy dzielimy, i zupełnie normalne jest jej doświadczanie w tych bezprecedensowych okolicznościach!

Każdy z nas został w jakiś sposób dotknięty stratą podczas pandemii Covid-19 - utrata członka rodziny lub przyjaciela, utrata przyjaźni lub związku z powodu różnych przekonań i opinii, utrata dochodów i, co najważniejsze, strata życia tak, jak je znaliśmy.

Dzień w dzień jesteśmy bombardowani statystykami pandemii dotyczącymi chorób i śmierci oraz przypominaniem, że życie może już nigdy nie być takie samo. Wśród tego wszystkiego mamy również niekończący się przepływ sprzecznych informacji pochodzących z agencji zdrowia publicznego, sprzeczne badania dotyczące skuteczności środków zdrowia publicznego mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, a nawet tłumienie uzasadnionych opinii ekspertów i polityków oraz ich sprzeciwu poprzez rosnącą cenzurę i zwalnianie różnych zaufanych naukowców, lekarzy, pielęgniarek i czy organizacji zdrowotnych.

Przedłużająca się pandemia, której końca nie widać, i razem wzięte czynniki mogą mieć znaczący wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Bez względu na to, kim jesteś i gdzie mieszkasz, utrzymanie zdrowej równowagi psychicznej i emocjonalnej staje się wyzwaniem. Nic dziwnego, że wiele osób przeżyło trudny okres. Ale nie musi tak być.

Jak pokonać zmęczenie pandemią?

"Uznanie" to pierwszy krok do lepszego samopoczucia.

Życie, jakie znaliśmy, zostało dramatycznie zmienione przez pandemię, pozostawiając po sobie zamęt i traumę. Taka jest rzeczywistość naszego życia i musimy się dostosować i rozwijać, aby iść naprzód.

Pierwszą rzeczą do zrobienia jest uznanie naszej obecnej sytuacji i świadomość, że spoglądanie wstecz na "normalność sprzed pandemii" jej nie przywróci. Przetwarzając swoje emocje i ćwicząc dbanie o siebie oraz ugruntowując świadomość czasów, w których wspólnie się znajdujemy, zaczniesz budować swoją odporność na negatywne skutki.

Kroki, aby przetworzyć swój żal

Podczas gdy niektórzy ludzie aktywnie opłakują stratę bliskich, inni mogą nie zdawać sobie sprawy, że opłakują różne straty opisane wcześniej.

Oto, co doradzają eksperci, aby pomóc Ci poradzić sobie ze stratą: uznaj swój ból, zrozum, że twój proces żałoby będzie wyjątkowy dla ciebie. Zaakceptuj, że smutek może wywołać różne i nieoczekiwane emocje. Szukaj bezpośredniego wsparcia u osób, którym na tobie zależy. Wspieraj się emocjonalnie, dbając o siebie fizycznie.

Uznając i opisując negatywne emocje związane z pandemią, łatwiej będzie Ci przetworzyć traumę i rozpocząć podróż uzdrawiania. Dzięki temu procesowi możesz przejąć kontrolę nad swoim życiem. Przez całe nasze istnienie ludzie doświadczali przeciwności w wielu formach w różnych okolicznościach.

Przetrwaliśmy i rozwinęliśmy się dzięki nim. Pozwól, aby przeciwności, których teraz doświadczamy, wzmocniły Cię w rozwoju poprzez pozytywną zmianę i zrozum, że wszyscy jesteśmy połączeni. Możemy zmienić nasze myślenie i wykorzystać tę okazję do pozytywnej zmiany!

Sprawdź już teraz:

Czy pijesz wystarczającą ilość wody?

Picie wody może zapobiegać odwodnieniu, które może powodować niejasne myślenie i powodować zmiany nastroju i ogólne zmęczenie. Odwodnienie ma również negatywny wpływ na pamięć - utrzymanie nawodnienia jest niezbędne, jeśli cierpisz na mgłę mózgu po Covid. Wykazano również, że picie wystarczającej ilości wody ma naturalny efekt uspokajający, co czyni go ważnym krokiem w radzeniu sobie z lękiem i stresem.

Czy przestrzegasz zdrowej diety?

Poprawa diety zapewni Ci większą energię, silniejszy układ odpornościowy i ogólne samopoczucie. Pożywna i zbilansowana dieta składająca się z pełnowartociowych białek, węglowodanów złożonych i dobrych tłuszczów może pomóc w wyeliminowaniu nadwagi lub otyłości, na którą możesz cierpieć. Zmniejszenie spożycia cukru może poprawić nastrój - wahania poziomu cukru we krwi zwiększają niestabilność nastroju. Oprócz poprawy nastroju, zdrowa dieta zapewni również lżejszy przebieg, jeśli zdarzy ci się zachorować na jakąkolwiek infekcję.

Czy ćwiczysz?

Codzienne ćwiczenia to kolejne niezbędne narzędzie do pokonania pandemicznego zmęczenia. Ćwiczenia mogą zwalczyć depresję, lęki, bezsenność, stres psychospołeczny i ogólne złe samopoczucie - pomagają też lepiej spać! Każde ćwiczenie, które porusza i podnosi tętno (szczególnie w środowisku naturalnym), niezależnie od tego, czy jest to bieganie, pływanie, czy po prostu chodzenie, jest fantastyczne. Upewnij się, że codziennie ćwiczysz.

Czy bierzesz wolne na relaks i odstresowanie?

Możesz kontrolować tylko elementy sterujące. Nie możesz kontrolować pandemii, ale możesz kontrolować swoją reakcję na nią. Pamiętaj, że to, na czym się skupiasz, staje się Twoją rzeczywistością. Wyznacz w swoim harmonogramie czas na czynności, które są dla Ciebie ważne.

Wypróbuj poniższe sposoby, aby uniknąć zmęczenia pandemicznego:

Bądź świadomym.

Rozpocznij pamiętnik i kategoryzuj swoje myśli. Nie ignoruj, ale nie oddawaj się negatywnym myślom ani nie rozpamiętuj ich. Zamiast tego przeznacz codziennie czas na zmartwienia. Choć może to zabrzmieć dziwnie, jest to świetny sposób, aby zacząć kontrolować swoje myśli. W wyznaczonym czasie krótko zapisz swoje zmartwienia. Jeśli możesz wymyślić rozwiązanie, podejmij działania, aby rozwiązać ten problem, w przeciwnym razie zaakceptuj je i idź dalej.

Wypróbuj zasadę 3-3-3. Podczas pandemii łatwo jest rozważać scenariusze "co by było, gdyby" z szeregiem negatywnych skutków. Kiedy czujesz się przytłoczony zmartwieniem, rozejrzyj się i nazwij trzy rzeczy, które widzisz. Następnie nazwij trzy dźwięki, które słyszysz. Na koniec porusz trzema częściami ciała - kostką, ramieniem i palcami. Kiedy twój mózg zaczyna się ścigać, ta sztuczka może pomóc ci wrócić do chwili obecnej.

Skróć czas spędzany na słuchaniu audycji "wiadomości" i mediów społecznościowych, aby uniknąć bombardowania przez negatywne statystyki pandemiczne i sianie paniki. Skróć czas spędzany na oglądaniu programów telewizyjnych i zwróć uwagę na to, jak się czujesz, gdy je oglądasz. Unikaj programów, które są brutalne, powodują niepokój lub takie, które są dla ciebie moralnie wątpliwe. Zapisz swoje negatywne myśli i zastąp je stwierdzeniami afirmującymi życie.

Spotykaj się z pozytywnymi przyjaciółmi, którzy nie wciągają każdej rozmowy na negatywne terytorium. Czytaj książki, które Cię inspirują i napędzają Twój umysł. Czytanie bajek przy łóżku pomoże również twoim dzieciom.

Baw się!

Gry planszowe, takie jak scrabble lub szachy, sprzyjają myśleniu strategicznemu na wyższym poziomie i rozwiązywaniu problemów. Te, które cię rozśmieszają, są również niezwykle korzystne dla twojego stanu umysłu. Głębokie oddychanie, medytacja to wspaniałe środki łagodzące stres.

Ogranicz napoje alkoholowe.

Jeśli lubisz napój alkoholowy i zdajesz sobie sprawę, że używasz go częściej niż zwykle, przyznaj to i albo ogranicz, albo rozważ jego unikanie.

Dobrze się wysypiaj.

Ustalaj regularne pory snu i staraj się unikać jedzenia lub alkoholu przez co najmniej dwie godziny przed snem, aby zachęcić do dobrej jakości snu.

Terapia słoneczna.

Codzienna ekspozycja na świeże powietrze i promienie słoneczne nie tylko poprawia nastrój, ale także jest silnym wzmacniaczem odporności. Siedź na słońcu przez co najmniej 15 minut dziennie, jeśli źle się czujesz. Udowodniono, że światło słoneczne zabija wirusy, bakterie i grzyby, a także wytwarza serotoninę, kluczowy hormon, który stabilizuje nastrój, dobre samopoczucie i szczęście.

Pamiętaj o ludziach, zajęciach i rzeczach, które przynoszą Ci radość i wydłużają czas spędzany na cieszeniu się nimi i wdzięczności za nie każdego dnia.

Wyciągnij rękę i przytul kogoś!

Jeśli czujesz potrzebę przytulenia kogoś, nie wahaj się - po prostu najpierw upewnij się, że nie ma nic przeciwko uściskom. Przytulanie i bliskość są częścią tego, kim jesteśmy. Dystans społeczny, bycie zmuszonym do izolacji i noszenie masek to działania odczłowieczające, które są całkowicie sprzeczne z naszą podstawową ludzką potrzebą interakcji społecznych i dotyku. W licznych badaniach wykazano, że bezobjawowe rozprzestrzenianie się wirusa jest niezwykle rzadkie, więc nie pozwól, aby strach powstrzymał Cię przed przytuleniem kogoś, jeśli chcesz. Uściski są wspaniałą terapią stresową, ponieważ wytwarzają neurochemikalia, takie jak hormon oksytocyna, który spowalnia tętno i zmniejsza poziom stresu i lęku, a także endorfiny, naturalne "szczęśliwe" hormony. Więc przytul się i bądź szczęśliwy!

Praktykuj wdzięczność.

Zaufanie i wdzięczność są kamieniami węgielnymi wewnętrznego spokoju i szczęścia. Nie zapomnij o ogromnych korzyściach płynących z tych darów, które odgrywają potężną rolę w doprowadzeniu Cię do poczucia spokoju.

Na przykład za każdym razem, gdy jesz posiłek, wyobraź sobie piękne pola i farmy, z których pochodzi twoje pożywne jedzenie. Zastanów się i poczuj wdzięczność za podróż i ludzi, którzy pomogli przynieść ten pyszny posiłek na Twój stół.

Nie trzeba być religijnym, aby podjąć praktykę wdzięczności - uświadomienie sobie, jakie masz szczęście, może sprawić, że poczujesz się o wiele lepiej. Co najważniejsze, zaufaj sobie. Użyj swojej intuicji - wiesz, co jest dla Ciebie odpowiednie.

Zmęczenie pandemiczne to nie choroba, to szansa na zmianę.

Przypomnij sobie i swoim otoczeniu, że zmęczenie pandemią nie jest chorobą; jest to całkowicie naturalna reakcja na bardzo nienaturalną sytuację. To sposób twojego ciała na rozpoznanie, że coś jest nie tak. Uzbrojony w zrozumienie, czym jest zmęczenie pandemiczne, wiedząc, że nie jesteś sam, który go doświadcza, i stosując się do powyższych rad, zyskasz siłę, której potrzebujesz, aby przetrwać te niepewne czasy.

Pamiętaj - nie jesteś w tym wszystkim sam - razem możemy więcej! Razem wykorzystamy tę "okazję" do pozytywnej zmiany!

Na podstawie: "What is pandemic fatigue and how can you grow through it?" opracowała lek. Ewelina Gierszewska

Ostatnio dodane

Oświadczenie Polskiego Stowarzyszenia Niezależnych Lekarzy i Naukowców PSNLiN w sprawie WHO
Oświadczenie Polskiego Stowarzyszenia Niezależnych Lekarzy i Naukowców PSNLiN w sprawie WHO
Oświadczenie Polskiego Stowarzyszenia Niezależnych Lekarzy i Naukowców PSNLiN w sprawie WHO

PSNLiN śledząc uważnie sposób procedowania Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych (IHR) oraz Traktatu Antypandemicznego, zdając sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie oba dokumenty niosą dla suwerenności podejmowania decyzji zdrowotnych przez Polskę oraz dla przyszłości pokoleń Polaków (vide materiały zamieszczone na stronie PSNLiN), pilnie oczekujemy od Ministerstwa Zdrowia pełnej informacji zawierającej:

Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 1 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN
Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 1 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN
Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 1 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN

Organizm składa się z miliardów komórek tworzących poszczególne narządy. Każda komórka zaopatruje nas w energię poprzez reakcje biochemiczne zachodzące w mitochondriach. Reakcje te stanowią podstawę procesów życiowych. Za przemiany energetyczne w mitochondriach odpowiedzialnych jest pięć kompleksów białkowych, składających się na łańcuch oddechowy. Każdy z nich wymaga dowozu odpowiednich witamin, enzymów, pierwiastków, aminokwasów.

Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 2 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN
Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 2 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN
Wolne rodniki a przewlekłe stany zapalne organizmu cz 2 - Prof. Krystyna Lisiecka-Opalko PSNLiN

W literaturze wolne rodniki opisywane są głównie jako reaktywne formy tlenu jak i reaktywne formy azotu. Jednak jest ich znacznie więcej i zaliczyć tu należy rodnik hydroksylowy, anionorodnik ponadtlenkowy, lipidowy rodnik nadtlenkowy. Są też substancje, które nie są wolnymi rodnikami ale powodują utlenianie, tak jak ozon, nadtlenek wodoru, kwas podchlorawy, kwas azotawy i wiele innych opisywanych w literaturze biochemicznej. Substancje te mogą stać się prekursorami wolnych rodników.

OCENA ZASADNOŚCI MASOWEJ IZOLACJI (KWARANTANNY) SPOŁECZEŃSTWA PODCZAS TZW. PANDEMII COVID-19
OCENA ZASADNOŚCI MASOWEJ IZOLACJI (KWARANTANNY) SPOŁECZEŃSTWA PODCZAS TZW. PANDEMII COVID-19
OCENA ZASADNOŚCI MASOWEJ IZOLACJI (KWARANTANNY) SPOŁECZEŃSTWA PODCZAS TZW. PANDEMII COVID-19

Postawy obywatelskie polegające na sprzeciwie wobec izolacji społecznej, zdalnemu nauczaniu, zamykaniu szkół czy jakimkolwiek formom istotnego zakłócania funkcjonowania edukacji i opieki zdrowotnej w okresie pandemii covid-19 nie tylko nie były sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, ale były uzasadnione naukowo i ukierunkowane na ochronę zdrowia publicznego. Instytucje rządowe realizując politykę sanitarną w okresie pandemii covid-19 nie opierały się na rzetelnych dowodach naukowych, posługiwały się diagnostyką rodzącą uzasadnione naukowo wątpliwości, uzasadniały swoje działania statystyką, która drastycznie zawyżała przypadki zakażeń i zgonów z powodu infekcji SARS-CoV-2, oraz nie przedstawiły rzetelnych analiz, z których jednoznacznie wynikałoby, że korzyści z kwarantanny i innych NPI przewyższają szeroki repertuar szkód zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych.